2015/05/26

trip / paris - day #2

Som rád, že sa objavili pozitívne ohlasy na môj "miniúvod" o našom parížskom výlete. Sľúbil som pokračovanie, tak je tu. Druhý deň sme opustili centrum Paríža (do ktorého sme sa ale poobede vrátili) a navštívili sme sídlo Ľudovíta XIV. a.k.a. Kráľa Slnko a.k.a. King of Sun :) Versaillský zámok údajne patrí medzi najvzácnejší a najmonumentálnejší komplex v Európe. Pravdu povediac, nemám o tom pochýb. Je to excelentné barokové dielo (vďaka vám milé dejiny umenia za moje vzdelanie), neskutočne prepracované a fakt monumentálne. Človek nevie kam sa má pozerať, a krásne vidno, že život vo Versailles bol francúzsky "upper east side". Toto všetko ale nakoniec malo za následok, že okolitá chudoba to dlho netrpela, a tak jeden z ďalších panovníkov Ľudovít XVI. a jeho žienka Mária Antoinetta prišli o hlavu na Námestí Svornosti. Čo ma okrem preslávenej Zrkadlovej galérie zaujalo, bola izba kráľovnej, kde sa okrem iného konali aj verejné pôrody kráľovských potomkov, a to sa ich tu spolu odrodilo 19! Predstavte si veľkú posteľ s baldachýnom, pred ňou takú ohradu a tam davy ľudí, čo kukajú na pôrod. Za zmienku tiež stoja záhrady a fontány. Tie sú mega veľké a rozťahané široko ďaleko. Poobedie opäť v Paríži, cez uličku "lásky" Pigalle (btw, to je tá, kde je Moulin Rouge a milión sexshopov) až na Montmartre a štvrť umelcov. Je tu úplne iná atmosféra, ako dole v centre Paríža. Ľudí síce rovnako veľa, ale väčšia pohoda a žiadny zhon. Cukrárne s makronkami na každom rohu mi pripomenuli slávny výrok vyššie spomínanej Márie Antoinetty, ktorá raz povedala chudobe: "Keď nemáte na chlieb, jedzte koláče!". No najviac mi z celého dňa učarovala byzantská bazilika Sacre Ceur, nazývaná aj Pocukrovaná torta Paríža. Dokonalá architektúra, v dokonalej alabastrovej farbe s úžasným výhľadom na celý Paríž. Nie som kresťan a ani veriaci, ale pocit, ktorý som zažil pri omši vo francúzštine, ktorá sa konala vo vnútri sa mi zaryl hlboko do tela. To sa nedá s tými našimi slovenskými lobotómiami porovnať. Deň sme ukončili večernou plavbou po Seine a omrkli si Paríž trošku z iného uhla, o nič menej krajšieho. Tretia časť už čoskoro!

6 komentárov:

  1. a to bol Versailles povodne mensi palac, ale kazdy z kralov si k nemu pristaval svoju cast, svoje kridlo a zahrady a tak sa zamok rozsiril na uzasne monumentalne sidlo... howgh! :) opat uzasne fotky, ivuso, a tie makarooonky, no mnammnam! :) ps: skvela selfieee lav júúú*

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. no je to teda poriadna hacienda love u 2 :-*

      Odstrániť
  2. Versailles jsme si schovali na příští návštěvu, no už teď se nemůžu dočkat. A ano, výhled na Paříž od Sacre Coeur je, podle mne, romantičtější než z Eiffelovky. Ono vůbec celý Montmartre je takový..kouzelný..

    Těším se na další díl..
    Mišo
    www.ontheleaf.net

    OdpovedaťOdstrániť
  3. V Paríži som ešte nikdy nebol, ale jeho návšteva jednoznačne patrí medzi moje sny.
    Tvoj druhý diel ma len utvrdzuje v tom, že ho obísť jednoducho nemôžem, nádhera!

    Ľuboš
    BlackBloodedBoy

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Urcite sa oplati! Netreba vahat a spoznavat kym sme mladi :)

      Odstrániť